Jak krok po kroku przejść na weganizm?

Ocena: 0.00/0

Wiele osób w ostatnim czasie decyduje się na dietę wegańską ze względów etycznych oraz religijnych. Zwiększa się także świadomość społeczeństwa na temat weganizmu dzięki wielu rzetelnym źródłom. Dzięki temu do tamtych powodów dołączają także kwestie zdrowotne oraz środowiskowe. Przejście na weganizm to pomysł wart wprowadzenia w życie.

Jakich produktów nie znajdziesz w diecie wegańskiej? 

Weganizm, czyli dieta wegańska opiera się na całkowitym wykreśleniu z diety mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego takich, jak nabiał, jaja lub kontrowersyjny jeszcze miód. Zatem dieta wegańska opiera się przede wszystkim na spożywaniu owoców oraz warzyw jak również produktów zbożowych i roślin strączkowych, w tym fasola, groch, soczewica, ciecierzyca i soja.

Rośliny strączkowe są w diecie wegańskiej fundamentalnym źródłem dostarczania białka do organizmu. Soja jest bezwzględną podstawą weganizmu – jest bogata w białka, tłuszcze, węglowodany, składniki mineralne i witaminy!

Jakich efektów można spodziewać się na diecie wegańskiej?

Dieta wegańska – oczywiście prawidłowo zbilansowana, może być niezwykle zdrowa oraz dawać następujące korzyści zdrowotne:

  • obniżone ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca,
  • obniżony poziom złego cholesterolu LDL, a co za tym idzie – obniżone ryzyko występowania miażdżycy naczyń krwionośnych,
  • niższe ciśnienie krwi – obniżone ryzyko występowania nadciśnienia tętniczego,
  • mniejsze ryzyko wystąpienia cukrzycy typu B,
  • niższy wskaźnik BMI (ograniczenie nadwagi),
  • obniżona zapadalność na choroby nowotworowe,
  • obniżone ryzyko chorób przewlekłych.

Te korzystne rezultaty wynikają głównie ze obniżonego spożycia tłuszczów nasyconych i cholesterolu (istniejących w mięsie oraz produktach pochodzenia zwierzęcego) w połączeniu z większym spożyciem warzyw i owoców (ogromne źródło witamin i związków bioaktywnych).

Oprócz tego zauważa się większą świadomość wegan przy dobieraniu produktów spożywczych, zwracają uwagę na zawartość konserwantów, sztucznych barwników lub sztucznych aromatów. Także często sięgają po żywność ekologiczną, posiadającą certyfikat BIO. Dieta wegańska jest znacznie lżejsza oraz lekkostrawna, po prostu zdrowsza.

Dieta wegańska – jakie są jej wady?

Dokumentne wykreślenie mięsa, ryb, jaj, mleka, serów, jogurtów i wielu innych produktów, nawet miodu, brzmi dość niepokojąco dla zdrowia i musi kojarzyć się z pewnymi brakami. W szczególności trudno jest zastąpić pełnowartościowe białko, żelazo oraz witaminę D i B12, którą po prostu powinno się suplementować.

Weganizm potrzebuje pewnej kreatywności i przytomnego myślenia o jedzeniu, jednakże na rynku jest coraz więcej produktów wegańskich, które cechują się wysoką popularnością i pożądaniem pośród kupujących. W związku z tym dużo marketów cały czas powiększa swoją wegańską propozycję oraz co chwilę na półkach można wyszukać nowe produkty.

Jak zostać weganinem?

Dieta wegańska jest bardzo zdrowa, a także daje wiele długotrwałych korzyści. Łatwo jednak zniechęcić się do tej diety, jeśli zmienimy dietę z dnia na dzień. Twój organizm może znacznie odczuwać niedobory, szczególnie jeśli dotychczas jadłeś całkowicie tradycyjnie. Nie oznacza to, że nie warto zostać weganinem! Zmiany trzeba wprowadzać powoli, a także regularnie się badać.

Informacje:
Oceń Artykuł:

1Komentarze

jerzy1984

Dla mnie ta dieta jest czymś nie z tej ziemi. Jak można nie jeść mięsa.

2022-04-21
Wiele osób w ostatnim czasie decyduje się na dietę wegańską ze względów etycznych oraz religijnych. Zwiększa się także świadomość społeczeństwa na temat weganizmu dzięki wielu rzetelnym źródłom. Dzięki temu do tamtych powodów dołączają także kwestie zdrowotne oraz środowiskowe. Przejście na weganizm to pomysł wart wprowadzenia w życie.Jakich produktów nie znajdziesz w diecie wegańskiej? Weganizm, czyli dieta wegańska opiera się na całkowitym wykreśleniu z diety mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego takich, jak nabiał, jaja lub kontrowersyjny jeszcze miód. Zatem dieta wegańska opiera się przede wszystkim na spożywaniu owoców oraz warzyw jak również produktów zbożowych i roślin strączkowych, w tym fasola, groch, soczewica, ciecierzyca i soja.Rośliny strączkowe są w diecie wegańskiej fundamentalnym źródłem dostarczania białka do organizmu. Soja jest bezwzględną podstawą weganizmu – jest bogata w białka, tłus...